Czy prezydent miasta może oszczędzać w PPK (1)
Zasady, na jakich jednostki sektora finansów publicznych będą tworzyć pracownicze plany kapitałowe, zależą m.in. od tego, czy do zawieranych przez nie umów o zarządzanie PPK zastosowanie znajdzie wchodząca w życie 1 stycznia 2021 r. nowa ustawa Prawo zamówień publicznych.
Wdrożenie pracowniczych planów kapitałowych to dla podmiotów zatrudniających, w tym jednostek sektora finansów publicznych, obowiązek zawarcia z wybraną instytucją finansową dwóch umów: umowy o zarządzanie PPK i umowy o prowadzenie PPK.
Tę drugą zawiera się w imieniu na rzecz osób zatrudnionych. Na zawarcie umowy o zarządzanie PPK jednostki sektora finansów publicznych mają czas do 26 marca 2021 r., a umowy o prowadzenie PPK do 10 kwietnia 2021 r.
Oto odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące tych umów. Wyjaśniamy m.in.:
- czy, jeśli wszystkie osoby zatrudnione złożą jednostce sektora finansów publicznych, będącej podmiotem zatrudniającym w rozumieniu ustawy o PPK (a więc m.in. pracodawcą czy zleceniodawcą), deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK, jednostka ta musi tworzyć PPK?
- czy prezydent miasta może oszczędzać w PPK?
Otrzymane rezygnacje nie zwalniają podmiotu zatrudniającego z obowiązku wdrożenia PPK.
- Gminna instytucja kultury (biblioteka) przygotowuje się do wdrożenia PPK. Chciałaby wiedzieć, czy będzie mieć wpływ na treść umowy o zarządzanie PPK, a także, czy będzie musiała zawrzeć tę umowę, jeśli wszystkie osoby zatrudnione złożą jej deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK?
Tak. Obowiązek zawarcia umowy o zarządzanie PPK dotyczy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta